Headhunting, czyli rekrutacja specjalistów

11 października 2022by AB OVO

Wiele polskich firm staje dzisiaj przed problemem znalezienia odpowiedniego pracownika. Proces rekrutacyjny, choć niekiedy żmudny i czasochłonny, nie zawsze przynosi spodziewane efekty i pozwala na idealne dopasowanie kandydata do obejmowanego stanowiska. Często trudności sprawia także zatrzymanie pracownika w organizacji na dłużej, a tym samym zapobieganie kosztownej rotacji. Co wobec tego zrobić, żeby zoptymalizować proces zatrudnienia? Z pomocą przychodzi headhunting, czyli metoda precyzyjnego wyszukiwania kandydatów.

Headhunting – na czym polega?

Headhunting, znany również jako poszukiwanie ekspertów, to szczególny styl procesu zatrudniania. Polega na precyzyjnym wyszukiwaniu profesjonalistów na stanowiska wymagające specjalistycznych kwalifikacji lub wyższego stopnia zaawansowania w poszukiwanej dziedzinie. Headhunter przeczesuje zasoby potencjalnych kandydatów, po czym kontaktuje się bezpośrednio z wybranymi osobami.Pracownicy poszukiwani są według konkretnych wytycznych, w tym kompetencji i odpowiedniego doświadczenia, a nawet zainteresowań.

Profesjonalny headhunting to proces rekrutowania najlepszego możliwego kandydata na dane stanowisko. W większości przypadków firmy stosują strategię headhuntingu zamiast tradycyjnej rekrutacji aby zatrudniać pracowników wysokiego szczebla, w tym kadry zarządzającej firmy, np. dyrektora generalnego.

Zasady dobrego headhuntingu

Co robić, żeby skorzystać z zalet headhuntingu i pozyskać świetnego kandydata do swojej firmy? Znaczenie ma tutaj dobrze przemyślana oferta, szybkość w działaniu oraz perfekcyjne przygotowane “łowcy talentów” do zaprezentowania kandydatowi stanowiska pracy. Każdy z tych składników sukcesu omawiamy poniżej.

Dobrze dopracowana oferta

Utalentowani pracownicy mają zazwyczaj satysfakcjonujące warunki u obecnego pracodawcy, a rozpoczęcie nowej pracy to jednocześnie konieczność budowania swojej pozycji od nowa. Dlatego oferta pracy przedstawiana przez headhuntera powinna być atrakcyjna, żeby skłonić go do zmiany, czyli wiązać się z konkretnym awansem lub osiągnięciem nowego etapu na ścieżce kariery.

Kandydata mogą przekonać także argumenty takie jak: znacząco wyższe wynagrodzenie, większa swoboda działania idąca w parze z powierzoną odpowiedzialnością, szeroki pakiet szkoleń czy dopasowana kultura organizacji. W negocjacjach warto wziąć pod uwagę indywidualne preferencje kandydata. Kluczem do zakończenia procesu rekrutacji sukcesem jest tutaj personalizacja oferty.

Pełne zaangażowanie i brak opieszałości

Pracownik o wysokich kwalifikacjach to prawdziwy skarb na rynku pracy, co niestety oznacza, że konkurencja w jego pozyskaniu będzie duża. Z tego powodu headhunter nie może pozwolić sobie na opieszałość. Ciągnące się w nieskończoność negocjacje zwykle prowadzą do porażki i utraty kandydata, który zdecyduje się na pracę w innej firmie. Warto więc opracować różne scenariusze procesu i strategie zatrudnienia. Pracodawca (klient) powinien doprecyzować wszystkie szczegóły zatrudnienia, żeby headhunter mógł elastycznie modyfikować ofertę w trakcie rozmów z kandydatem. Skróci to proces decyzyjny, a zatrudniana osoba zyska poczucie, że ma do czynienia z profesjonalistami.

Dobre przygotowanie

Zmiana pracy dla wartościowego kandydata często wiąże się z wyjściem ze strefy komfortu. Musi on bowiem zrezygnować z wypracowanej pozycji w organizacji oraz odnaleźć się w nowym miejscu z nowymi zasadami. Zanim podejmie ostateczną decyzję, na pewno będzie chciał dowiedzieć się jak najwięcej o pracodawcy, który chce go zatrudnić. Headhunter w agencji pracy doskonale wie jak przedstawić atuty stanowiska, wyczerpująco odpowie na pytania dotyczące produktów lub usług firmy, jej strategii, pozycji na rynku oraz prognozowanych kierunków rozwoju. Skorzysta z szerokiego portfela argumentów, żeby pozyskać odpowiednią osobę.

Wsparcie klienta na każdym etapie rekrutacji

Do dobrych praktyk headhuntingu należy dbałość o kontakt zarówno z klientem jak i kandydatem przez cały proces rekrutacji aż do jego zakończenia zatrudnieniem. Nie powinien on się kończyć wraz z dostarczeniem pracodawcy wytypowanych kandydatów. Udział dedykowanego headhuntera w prowadzeniu negocjacji oraz onboardingu zdecydowanie zwiększa poziom zaufania kandydata oraz zadowolenie klienta ze współpracy.

Czy headhunting działa?

Headhunting z pewnością ogranicza ryzyko nietrafionej rekrutacji do minimum oraz zwiększa szanse pozyskania dla firmy najlepszych pracowników na rynku. Gdy projekt rekrutacyjny jest złożony, bo stanowisko wymaga dużej odpowiedzialności lub wąskiej specjalizacji, tradycyjna rekrutacja może nie przynieść oczekiwanych efektów, a rozbudowa zespołu będzie bardzo trudna do zrealizowania.

Przewagą metody headuntingu jest to, że pracodawca otrzymuje idealnie dopasowanego kandydata. Jednak nie każdy warty uwagi kandydat poszukuje w danym momencie nowej pracy. Headhunter trafia także do pasywnych kandydatów. Często takie osoby są zatrudnione. Dlatego tak ważne jest, żeby agencja headhunterska, z jaką podejmiemy współpracę była doświadczona, bo wtedy ma odpowiednie techniki oraz jest w stanie poradzić sobie ze wszystkimi potencjalnymi trudnościami i przeprowadzić dla pracodawcy udany proces. Kiedy tak jest headhunting działa bardzo dobrze i warto się samemu o tym przekonać w praktyce korzystając z usług firmy headhunterskiej.

Korzyści ze współpracy z firmą headhunterską

W przeciwieństwie do tradycyjnej rekrutacji, w ramach której znalezienie odpowiedniego pracownika z reguły zajmuje bardzo dużo czasu, dobrze przeprowadzony headhunting może przynosić szybkie i wysokiej jakości efekty. Podczas gdy rekruter musi opublikować ofertę i promować ją przez co najmniej miesiąc i przebrnąć wszystkie aplikacje, żeby wyselekcjonować najlepsze z nich, headhunterzy, nawet jeśli dostarczą mniej proponowanych kandydatów, to będą oni o wiele bardziej trafni i dopasowani do konkretnych wymogów pracodawcy.

Rolę jak zwykle gra tu także czas, ponieważ znalezionym metodą headhuntingu kandydatom można na bieżąco złożyć ofertę pracy, co sprawia, że cały proces przebiega sprawniej i z większą szansą zakończy się sukcesem. Zarówno wewnętrzne działy HR, jak i agencje rekrutacyjne mogą w zależności od rodzaju wakatu zdecydować się na wykorzystanie headhuntingu w procesach selekcji.

Rekrutacja specjalistów najlepszych na dane stanowisko

Biura headhunterskie skupiają się na stanowisku, które trzeba obsadzić, a następnie prowadzą poszukiwania ekspertów “wyławiając” z rynku pracy najlepszych kandydatów. Rekruterzy mają inną strategię. Nie szukają idealnego dopasowania i często starają się wyczytać między wierszami czy dana osoba sprawdzi się w danej roli, nie stawiając priorytetu na konkretne wymagania. Headhunting jest zazwyczaj używany do znalezienia wysoce wyspecjalizowanych osób. Celem jest tutaj rekrutacja najlepszych pracowników. Dlatego też headhunterzy częściej specjalizują się w konkretnych branżach.

Szeroko rozwinięta baza kandydatów

Headhunterzy prowadząc rekrutacje profesjonalistów zwracają się tylko do kandydatów, którzy dokładnie pasują do wymaganego profilu. Za pośrednictwem wielu źródeł sięgają do szerokiej sieci kontaktów, którą nieustannie budują. Utrzymują ciągły kontakt z potencjalnymi kandydatami, sprawdzają i obserwują ich ścieżki kariery, co sprawia, że są w stanie zaoferować im pracę we właściwym momencie.

Oszczędność czasu i nerwów

W skrzynce mnóstwo CV, ale żadne nie spełnia wymagań? Nie dotyczy to headhuntingu. Agencje headhunterskie rozwiązują wiele problemów z brakiem czasu na pozyskanie pracownika, dlatego wiele przedsiębiorstw decyduje się na oddelegowanie im wymagających procesów rekrutacyjnych. Headhunting świetnie sprawdzi się do wyspecjalizowanych stanowisk, perfekcyjnego dopasowania pracownika pod kątem stanowiska pracy oraz kultury organizacyjnej, czy znalezienia kandydatów ze specyficznymi i rzadko występującymi umiejętnościami. W tych konkretnych przypadkach wyszukiwanie pracowników tradycyjnymi sposobami może okazać się dużo bardziej żmudne i czasochłonne. Przy odpowiednim doborze metody rekrutacji możemy zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy.

Direct Search w AB OVO Solutions, czyli krok do wzrostu Twojego biznesu

Skuteczna agencja pracy jest wartościowym partnerem w biznesie. Jedną nich jest AB OVO Solutions — agencja pracy z wieloletnim doświadczeniem oferująca profesjonalne usługi headhunterskie. Dzięki wielu sukcesom w zatrudnianiu specjalistów dla firm i zespołowi headhunterów charakteryzuje się wysoką efektywnością i szybkością we wprowadzanych strategiach zatrudnienia.

W ofercie firmy znajduje się Direct Search, bezpośrednie rekrutacje specjalistów dostosowane do potrzeb klienta i wymagań stanowiska pracy.

Profesjonalny headhunting oszczędza czas i dostarcza celnie dobranych pracowników, przez co wpływa przyspieszenie rozwoju biznesu. Wybór wyspecjalizowanej, podążającej za trendami agencji otwiera przed firmą szereg możliwości.

Nasze biuro
AB OVO Solutions to 14 biur na terenie całej Polski (7 oddziałów głównych i 7 biur On – Site). Sercem naszej agencji pracy jest Wrocław – tu się wszystko zaczęło i tu znajduje się siedziba główna naszej firmy.
Nasze biuraGdzie nas znaleźć?
https://abovosolutions.pl/wp-content/uploads/2022/08/mapka-mini2.webp
Bądź na bieżącoSocial Media
Będzie nam bardzo miło, jeśli odwiedzisz nas na Facebooku i Linkedin. Polub nasz fanpage o nazwie AB OVO SOLUTIONS i bądź na bieżąco z naszymi ofertami!
Nasze biura
Dlaczego warto z Nami współpracować? Stawiamy na jasne zasady współpracy i partnerskie relacje w biznesie. Mamy niezbędny know – how i narzędzia do skutecznej i profesjonalnej rekrutacji. Sprawdź nas w działaniu.
Nasze biuraGdzie nas znaleźć?
Mini mapka - AB OVO Solutions
WARSZAWA: ul. Puławska 2 / budynek B
KATOWICE: ul. Warszawska 40/2A
ŁÓDŹ: ul. Narutowicza 40/1
POZNAŃ: ul. Święty Marcin 29/8
SZCZECIN: ul. Łokietka 5/2
Bądź na bieżącoSocial Media
Będzie Nam bardzo miło, jeśli wejdziesz na nasz fanpage o nazwie AB OVO SOLUTIONS i go polubisz, aby być na bieżąco z naszymi ofertami!

Copyright: AB OVO Solutions. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Copyright: AB OVO Solutions. Wszystkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: Argentum Digital