Dobrze prosperujący biznes to przede wszystkim wykwalifikowani i zadowoleni pracownicy. Motywowanie pozytywne sprawia, że kadra jest bardziej zaangażowana w powierzone obowiązki, co znacznie rzutuje na jakość obsługi klienta i ogólny sukces przedsiębiorstwa. Aby efektywność wzrosła, warto poznać oczekiwania pracowników i zastosować szereg technik, w tym benefity pracownicze – pozapłacowe dodatki do pensji.
Dobór benefitów
Benefity pracownicze spełniają swoją funkcję, jeżeli są odpowiednio dobrane do zespołu. W związku z tym przed ich wprowadzeniem powinniśmy utworzyć profil ludzi zatrudnionych w naszej firmie. Istotnym czynnikiem powinien być wiek – inne benefity będą korzystne dla młodych ludzi zakładających rodzinę, a inne dla osób o wyższej średniej wieku. Warto także monitorować zainteresowania pracowników za pośrednictwem ankiet lub rozmów, gdyż można znaleźć wiele punktów wspólnych i według tego ustalić korzystne dodatki.
Benefity pracownicze – przykłady
Benefity pracownicze dzielimy na kilka grup w zależności od ich funkcji. Mogą służyć integracji pracowników, poprawie zdrowia, aktywności fizycznej, spełnianiu codziennych potrzeb lub rozrywce i rekreacji.
- Zniżki pracownicze – udostępnienie produktu lub usługi naszej firmy w symbolicznej cenie jest niebagatelnym udogodnieniem dla pracownika przy niskich nakładach finansowych przedsiębiorstwa. Pozwala to również na lepsze zapoznanie się z ofertą firmy, co może mieć znaczenie na wielu stanowiskach.
- Posiłki i wyjazdy firmowe – szczególnie korzystne w przedsiębiorstwach, w których integracja zespołu jest istotna. Posiłki można zapewniać za pośrednictwem firmowych stołówek lub cateringu. Wyjazdy natomiast mogą być ściśle związane z nabywaniem nowej wiedzy lub poprawą komunikatywności pracowników w ich grupie.
- Karta MultiSport – popularny i chętnie wprowadzany dodatek pozapłacowy. Możliwość aktywności fizycznej ma duże znaczenie zwłaszcza dla pracowników, którzy mają siedzący tryb pracy. Karta obejmuje rabaty lub darmowe wejścia na siłownie, pływalnie czy zajęcia fitness.
- Prywatne ubezpieczenie medyczne – większość Polaków krytycznie ocenia poziom państwowej opieki zdrowotnej. W przypadku negocjacji grupowej oferty pakietu medycznego można liczyć na duże zniżki, a tego rodzaju benefit jest dla pracowników bardzo praktyczny.
- Bilety na wydarzenia kulturalne – stanowią połączenie integracji pracowników z rozrywką i rozwijaniem życia kulturalnego. Najmniejszych nakładów finansowych ze strony pracodawcy w przypadku tego benefitu będą wymagały cykliczne i grupowe wyjścia na koncerty, do kina czy teatru, ale może to także przyjmować postać dofinansowania do indywidualnych biletów.
- Dodatki dla rodziców – wszystko, co ułatwi łączenie pracy z rolą rodzica. Mogą być to dofinansowania do prywatnych żłobków i przedszkoli, dodatkowe dni urlopowe lub paczki świąteczne dla dzieci.
- Finansowanie szkoleń i kursów – rozwiązanie korzystne dla obu stron. Pracodawca zwiększa kwalifikacje swoich pracowników, co ma wpływ na jakość ich pracy, a pracownicy nabywają nowe umiejętności i podnoszą swoje kompetencje. Kursy mogą dotyczyć różnych dziedzin powiązanych z wykonywanymi obowiązkami.
- Niskobudżetowe benefity – w przypadku braku odpowiedniego budżetu istnieje szereg udogodnień i urozmaiceń, które są równie atrakcyjne dla pracowników np. możliwość pracy zdalnej, skrócony czas pracy w piątki, dzień wolny w urodziny, dłuższe przerwy, dzień z owocami, dzień bez dress codu, strefa odpoczynku w miejscu pracy czy możliwość przyprowadzenia dziecka w kryzysowej sytuacji.
Korzyści z wprowadzenia benefitów
Należy pamiętać, że pracodawca nie ma obowiązku wprowadzać tej formy motywacji. Oferta dotycząca karty MultiSport, biletów na wydarzenia, ubezpieczenia czy posiłków jest znacznie bardziej opłacalna, kiedy jest negocjowana dla większej grupy. Ten sposób nagradzania pracowników jest wyraźnie tańszy niż udzielenie podwyżki.
Benefity sprawiają, że miejsce pracy wydaje się atrakcyjniejsze, a pracownik czuje się doceniany i zmotywowany do dalszej pracy. Prestiż przedsiębiorstwa zwiększa się, co powoduje, że więcej osób będzie chciało stać się jego częścią. Firma zaczyna być postrzegana jako nowoczesna i dbająca o swoją kadrę, dzięki czemu w razie rekrutacji można pozyskać lepszych specjalistów, a co za tym idzie – nowych klientów.
Atrakcyjność pracodawcy i miejsca pracy jest bardzo istotna w kontekście działania całego przedsiębiorstwa. Wprowadzenie benefitów pracowniczych jest jedną z opcji, która może skutecznie zapewnić sukces na tym polu.