Wielu kandydatów zapomina, że celem procesu rekrutacji jest nie tylko możliwość wyboru najlepszego kandydata przez firmę rekrutującą. Jest to również okazja do sprawdzenia przez kandydata, czy dana firma jest miejsce, w którym na pewno chce pracować. Stres jednak robi swoje i kandydaci często nie mają śmiałości, żeby zadawać rekruterowi pytania, skupiając się jedynie na jak najlepszej autoprezentacji. Warto jednak pamiętać, że zaangażowany i pro aktywny kandydat, który ma jasno określone cele i oczekiwania ma szansę na dłużej związać się z wybraną organizacją. Poniżej przedstawiamy szereg pytań, które można zadać rekruterowi, aby przekonać się, czy na pewno praca w danej firmie będzie dla nas odpowiednia.
- Jak wygląda kultura organizacyjna w firmie?
- Czy jest to dodatkowy wakat w organizacji? Jeśli nie, co się stało z osobą, która pracowała wcześniej na tym stanowisku?
- Jaka jest struktura zespołu w którym będę pracować? Kto jest przełożonym?
- Jakie są mierzalne efekty na tym stanowisku, czy pracownik musi realizować jakieś z góry narzucone KPI?
- Zespół mocno ze sobą współpracuje czy każdy ma zupełnie inne zadania do realizacji?
- Jakie rezultaty swojej pracy powinna osiągnąć osoba na tym stanowisku po 3 miesiącach?
- Jak zaprojektowany jest dalszy etap rekrutacji?
- Jak wygląda typowy dzień pracy osoby na tym stanowisku?
- Czy dla tego stanowiska jest z góry określona ścieżka rozwoju?
- Czy firma dopuszcza pracę w ramach home office? Jeśli tak, to w jakim zakresie?
- Czy firma dysponuje budżetem na szkolenia zewnętrzne dla pracowników?
- Z jakimi największymi wyzwaniami pracownik na tym stanowisku musi się zmierzyć?
- Jakie narzędzia pracy oferuje pracodawca (np. gotowa baza kontaktów dla handlowca, konto premium na Linkedinie dla rekrutera)?
- Na jakich kompetencjach szczególnie zależy pracodawcy?
- Czy firma dopuszcza elastyczny czas pracy (np. zaczynanie pół godziny wcześniej, aby uniknąć korków)?
Dobry rekruter na pewno doceni pro aktywnego kandydata, który chce podjąć dobrą decyzję i związać się z firmą na dłużej.