Zbyt duża rotacja pracowników nie jest korzystna dla Twojego biznesu. Pociąga za sobą szereg negatywnych konsekwencji takich jak koszty przestoju w pracy, rekrutacji, szkolenia oraz czas wdrożenia nowego pracownika, który jest wymagany na osiągnięcie przez niego odpowiedniego poziomu efektywności. Znalezienie zastępstwa wymaga więc sporych nakładów czasu i pieniędzy. Nikt nie jest niezastąpiony, jednak duża rotacja jest istotnym zagrożeniem dla firmy i może generować znaczące straty. Dzięki poniższym radom zminimalizujesz wskaźniki rotacji, a tym samym ryzyko, na które narażona jest Twoja firma.
1. Obserwuj stopień satysfakcji pracowników
Motywacja pracowników to kwestia indywidualna – każdy z nich postrzega inny czynnik jako decydujący o atrakcyjności danej posady. Mogą to być zarobki, uznanie szefa czy różnorodność wyzwań. Ważne jest, aby dostrzec to, co wpływa na poziom satysfakcji personelu i starać się reagować na jego potrzeby, gdyż niespełnione mogą skutkować pragnieniem zmiany pracy. W związku z tym warto wdrożyć systematyczny kontakt kadry kierowniczej z personelem lub okresowe ankiety umożliwiające swobodną wypowiedź. Nie wszystkich pracowników da się zatrzymać, ale pamiętajmy, żeby poznać powód ich odejścia – to bardzo istotne informacje.
2. Nie lekceważ długoletnich pracowników
Utrata takiego pracownika jest ogromną stratą dla firmy, ponieważ zna on doskonale jej strukturę, kulturę organizacyjną i sposób działania. Wdrożenie nowej osoby na taki sam poziom zajmuje długie lata i pochłania duże koszty. Znajdź coś, co będzie zachętą dla pracowników, aby pozostali w Twojej firmie jak najdłużej. Mogą to być premie, benefity uzależnione od stażu pracy czy zwiększenie płatnych dni urlopowych. Nie przypominaj sobie o wartości danego pracownika dopiero w momencie, w którym złoży wypowiedzenie. Ciężko jest odwieść od takiej decyzji, jednak jeżeli solidność i wiedza pracownika zostanie doceniona, nie będzie to konieczne.
3. Zadbaj o dobre relacje na linii pracownik – pracodawca
Pracodawca ma obowiązek nadzorowania pracy i szukania najskuteczniejszych rozwiązań, ale nie można zatracić przy tym ludzkich odruchów. Wypij czasami kawę ze swoim pracownikiem, pozwól wyjść wcześniej z pracy, uśmiechnij się serdecznie, postaraj się zawsze chwalić za dobrze wykonaną pracę. Nie powinieneś być kojarzony jedynie jako osoba stawiająca wymagania. Pamiętanie o takich drobnych gestach sprawi, że miejsce pracy stanie się przyjaźniejsze, a pracownicy będą dużo bardziej z nim związani i lojalni względem swojego pracodawcy.
4. Zapewnij perspektywy rozwoju
Jednym z najczęściej wymienianych powodów zmiany pracy jest brak szans na rozwój. Stanie w miejscu przez długi czas wprawia we frustrację nawet największych zwolenników stateczności. Postaw na rekrutacje wewnętrzne, dzięki czemu twoi pracownicy będą mogli wspiąć się wyżej w strukturze firmy. Daj im również możliwości poszerzania kompetencji np. poprzez szkolenia. Wprowadzenie takich działań będzie stanowiło korzyść nie tylko dla pracownika – nowo pozyskane kompetencje personelu mogą w znacznym stopniu przyspieszyć rozwój firmy.
5. Zainwestuj w dział HR
Dobrze działający dział HR to przede wszystkim skuteczna rekrutacja pracowników, którzy mają potrzebne kompetencje i pasują do kultury organizacyjnej firmy. Pozyskany w ten sposób personel może pozostać w firmie długie lata. Co więcej, kontakt z działem HR czy bezpośrednim przełożonym w znaczącym stopniu oddziałuje na wrażenie o firmie, więc ważne jest, aby byli to ludzie kompetentni, o dużych umiejętnościach interpersonalnych oraz potrafiący radzić sobie z trudnymi sytuacjami w zespole. Wprowadź stałe monitorowanie wskaźników takich jak ogólny wskaźnik rotacji, zwolnień, przyjęć, stabilności. Pomoże to szybko reagować na niepokojące tendencje, szczególnie gdy zaczynasz dostrzegać, że problem dotknął Twoją firmę.
Rotacja w pracy na pewnym poziomie jest nieunikniona – pracownicy przechodzą na emeryturę, znajdują lepiej płatną pracę lub po prostu nie odnajdują się w firmie. Nie można jednak bagatelizować jej negatywnego wpływu na efektywność przedsiębiorstwa, a jej skuteczna redukcja jest osiągalna.