Jak zostać specjalistą ds. zatrudnienia?

28 października 2021by AB OVO

Zawód specjalisty ds. zatrudnienia cieszy się w ostatnim czasie sporym zainteresowaniem. W związku z obecną sytuacją na rynku coraz trudniej znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Wtedy z pomocą przychodzi rekruter. Należy jednak pamiętać, że jest to wymagająca ścieżka kariery, a obowiązki z nią związane wymagają dużej odpowiedzialności. Przygotowaliśmy dla was najważniejsze informacje dotyczące tego zawodu.

Jakie cechy powinien mieć dobry specjalista ds. rekrutacji?

Każda profesja ma określony zestaw cech, które stanowią naturalne predyspozycje do jej wykonywania. Tak samo jest na stanowisku specjalisty do spraw rekrutacji. Wśród przydatnych cech można wymienić:

  • Otwartość na innych ludzi i komunikatywność – rekruter musi być osobą, której łatwo przychodzi nawiązywanie relacji z innymi ludźmi, a także potrafi komunikować się w sposób jasny i zrozumiały.
  • Kreatywność – rekruter korzysta z niej często, aby pozyskać wartościowych kandydatów i uzyskać od nich wszystkie niezbędne informacje.
  • Chęć ciągłego podnoszenia kwalifikacji – w zawodzie konieczna jest obserwacja aktualnych trendów na rynku pracy oraz nowych metod i narzędzi rekrutacji pracowników.
  • Umiejętności negocjacyjne – dobry rekruter powinien umieć badać potrzeby klientów i pośredniczyć między pracodawcą a kandydatem w procesie negocjacji warunków zatrudnienia.
  • Umiejętność budowania relacji zawodowych – dobre relacje ze współpracownikami i innymi osobami z branży są kluczowe, gdyż umożliwiają czerpanie od nich wiedzy, która jest szczególnie pomocna w czasie stawiania pierwszych kroków w zawodzie.

„W firmie warto inspirować się działaniami innych, bardziej doświadczonych pracowników i zadawać pytania. Nie można bać się pytać, nawet jeżeli pytanie wydaje nam się głupie i niepoważne. Wiele osób chce się dzielić wiedzą i chętnie pomoże początkującej osobie.” – mówi Marta Wyszyńska, rekruterka AB OVO Solutions.

 

Jak zostać rekruterem?

Pracodawca zazwyczaj nie ma jasno określonych oczekiwań co do kierunku wykształcenia kandydata na stanowisko rekrutra. Najczęściej jednak wśród nich spotyka się marketing i zarządzanie, psychologię, socjologię czy ekonomię. Bardziej znaczące są w tym przypadku dodatkowe kwalifikacje. O zatrudnieniu na stanowisku rekrutera decydują potwierdzone odpowiednimi dokumentami, konkretne kompetencje takie jak znajomość branży i mechanizmów rynkowych, wiedza na temat metod wyszukiwania i oceniania kandydatów oraz technik negocjacyjnych.

Przydatna jest także dobra znajomość komputera i języków obcych.

„Swoją drogę zawodową rozpoczęłam w badaniach marketingowych. Byłam odpowiedzialna za rekrutację pracowników, którzy mieli realizować poszczególne zlecenia na terenie całej Polski. Było to dla mnie wyzwanie, ponieważ zarobki proponowane kandydatom nie były wysokie i nie było zbyt wielu chętnych. Rozwinęłam dzięki temu takie cechy jak wytrwałość i upór w dążeniu do celu. Szybko dostałam projekty do koordynowania, co było dużą odpowiedzialnością.” wspomina Marta.

 

Jakie są obowiązki na stanowisku rekrutera?

Rekruter zajmuje się szeroko pojętą polityką kadrową danej firmy. Najczęściej zatrudnienie znajduje w agencji pośrednictwa pracy – realizuje wtedy zlecenia zewnętrznych firm. Zdarza się również, że duże przedsiębiorstwa zatrudniają własnych rekruterów w dziale HR.

Jego głównym zadaniem jest opracowane strategii rekrutacyjnej, a dalsze obowiązki są zależne od rodzaju zlecenia i wymagań danego klienta. W odpowiedzi na jego potrzeby tworzy on profil kandydata i zajmuje się doborem odpowiedniej metody rekrutacji dla jego pozyskania. Następnie przeprowadza cały proces – dokonuje selekcji kandydatów, sprawdza ich kompetencje, tworzy bazę kandydatów, a także negocjuje z nimi warunki zatrudnienia. Tworzy sprawozdania, raporty i rekomendacje, więc powinien potrafić myśleć analitycznie i wyciągać wnioski.

„Czułam presję konieczności realizacji projektu w ramach czasowych wyznaczonych przez klienta. Dzięki temu nie tylko nauczyłam się pracy pod presją czasu i odpowiedzialności, ale również zdobyłam przekonanie, że wiele rzeczy pozornie niemożliwych da się zrealizować, jeżeli tylko poświęci się na to odpowiednią ilość czasu i wytrwale będzie się dążyć do celu. To był dla mnie skok na głęboką wodę, ale dzięki temu wiem, że niewiele rzeczy w rekrutacji jest niemożliwych i w żadnym momencie nie warto się zniechęcać.” opisuje rekruterka AB OVO Solutions.

Jak się rozwijać?

Koniecznością w tym zawodzie jest analiza trendów i nowości na rynku, aby dobrze dopasować metodę rekrutacji do potrzeb klienta. Warto śledzić media społecznościowe i portale branżowe, a także brać udział w przydatnych kursach i szkoleniach. Często również wymagane jest uczestnictwo w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych takich jak targi pracy.

Zawód rekrutera jest bardzo ciekawy i perspektywiczny w związku z rosnącą dynamiką rozwoju branży HR. Liczne zalety tej pracy sprawiają, że przyciąga ona wielu młodych ludzi. Jest to interesująca i pełna wyzwań praca, w której nie sposób o wkradnięcie się rutyny. Warto jednak pamiętać, że wymaga ona szerokiej wiedzy i kompetencji.

Nasze biuro
AB OVO Solutions to 14 biur na terenie całej Polski (7 oddziałów głównych i 7 biur On – Site). Sercem naszej agencji pracy jest Wrocław – tu się wszystko zaczęło i tu znajduje się siedziba główna naszej firmy.
Nasze biuraGdzie nas znaleźć?
Mini mapka - AB OVO Solutions
SZCZECIN: ul. Łokietka 5/2
ŁÓDŹ: ul. Narutowicza 40/1
GDAŃSK: ul. Heweliusza 11/811
Bądź na bieżącoSocial Media
Będzie nam bardzo miło, jeśli odwiedzisz nas na Facebooku i Linkedin. Polub nasz fanpage o nazwie AB OVO SOLUTIONS i bądź na bieżąco z naszymi ofertami!
Nasze biura
Dlaczego warto z Nami współpracować? Stawiamy na jasne zasady współpracy i partnerskie relacje w biznesie. Mamy niezbędny know – how i narzędzia do skutecznej i profesjonalnej rekrutacji. Sprawdź nas w działaniu.
Nasze biuraGdzie nas znaleźć?
map
WROCŁAW: ul. Wagonowa 5/7
WARSZAWA: ul. Puławska 2 / budynek B
GDAŃSK: ul, Heweliusza 11/811
KATOWICE: ul. Warszawska 40/2A
ŁÓDŹ: ul. Narutowicza 40/1
POZNAŃ: ul. Święty Marcin 29/8
SZCZECIN: ul. Łokietka 5/2
Bądź na bieżącoSocial Media
Będzie Nam bardzo miło, jeśli wejdziesz na nasz fanpage o nazwie AB OVO SOLUTIONS i go polubisz, aby być na bieżąco z naszymi ofertami!

Copyright: AB OVO Solutions. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Copyright: AB OVO Solutions. Wszystkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: Argentum Digital