Agencje pracy tymczasowej świadczą szereg usług związanych z szeroko pojętym HRem. Większość z nich skupia się na usłudze leasingu pracowniczego czyli pracy tymczasowej w rozumieniu ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych. Do usług świadczonych przez agencje pośrednictwa pracy zalicza się także rekrutację specjalistów oraz, coraz popularniejszy, outsourcing usług.
Outsourcing a praca tymczasowa – różnice.
Pomiędzy outsourcingiem, a pracą tymczasową często błędnie stawia się znak równości. Wiele osób, zarówno przedsiębiorców, jak i pracowników działu HR, utożsamia leasing pracowniczy z outsourcingiem. Tymczasem między tymi dwoma pojęciami różnice są znaczące.
W outsourcingu klient jest podmiotem zlecającym wykonanie konkretnej usługi, np. paletyzacji towaru. W tym przypadku agencja pracy nie dostarcza pracowników, którzy mają pomóc w realizacji zadania, ale bierze na siebie pełną odpowiedzialność za wykonanie usługi. Insourcer (klient) rozlicza się z outsourcerem (agencją) za finalny efekt powierzonego procesu. Klient nie wskazuje liczby pracowników potrzebnej do wykonania zlecenia, nie ustala stawek za godzinę pracy ani grafików, nie pełni też nadzoru nad pracownikami – te kwestie przejmuje na siebie wykonawca usługi.
Kiedy outsourcing?
Outsourcing stosowany jest w sytuacjach, kiedy firma chce skupić się na kluczowych dla rozwoju biznesu projektach, powierzając realizację procesów pobocznych zewnętrznym specjalistom. W odróżnieniu od pracy tymczasowej, w przypadku outsourcingu pomiędzy klientem a pracownikami realizującymi usługę nie ma miejsca żaden stosunek pracy. Co więcej, to od firmy przyjmującej zlecenie zależy ilość zatrudnionych do wykonania zadania pracowników i forma zastosowanej umowy. Pracownicy realizujący powierzony agencji proces nie podlegają kontroli i zwierzchnictwu insourcera. To agencja ustala grafiki pracy, podpisuje z pracownikami umowy, przeprowadza wstępne i stanowiskowe szkolenia BHP oraz kieruje na konieczne badania lekarskie. Po jej stronie leży też motywowanie pracowników, mierzenie efektywności, nadzór nad jakością i terminowym wykonaniem usługi.
Kiedy praca tymczasowa?
Podstawowym dokumentem regulującym usługę pracy tymczasowej jest Ustawa z dnia 9 lipca 2003 roku o zatrudnieniu pracowników tymczasowych. W przypadku leasingu pracowniczego w umowie o pracę tymczasową wskazuje się trzy podmioty: pracownika tymczasowego, agencję pracy tymczasowej oraz klienta, zwanego Pracodawcą Użytkownikiem. Ustawa ogranicza długość zatrudnienia w oparciu o pracę tymczasową – pracownik tymczasowy nie może być zatrudniony u konkretnego pracodawcy użytkownika, a także przez konkretną agencję pracy, przez okres dłuższy niż 18 miesięcy. W przypadku outsourcingu nie ma takich ograniczeń. Stronami umowy jest agencja i pracownik przez nią zatrudniony do realizacji projektu. Outsourcer jest jego faktycznym i formalnym pracodawcą. Usługa outsourcingu nie jest też unormowana odrębnym aktem prawnym – podlega regulacjom kodeksu cywilnego.
Podstawowe różnice między usługą pracy tymczasowej a outsourcingu świadczonego przez agencję pracy przedstawia poniższa tabela:
Praca tymczasowa | Outsourcing | |
Podmioty umowy | Agencja Pracy Tymczasowej – Pracodawca Użytkownik | Zleceniodawca (Zlecający) – Zleceniobiorca (wykonawca usługi) |
Podstawa prawna | Ustawa o zatrudnieniu pracowników tymczasowych | Kodeks cywilny |
Strony stosunku pracy | Agencja Pracy Tymczasowej – Pracodawca Użytkownik – Pracownik Tymczasowy | Agencja pracy – Pracownik |
Maksymalny okres zatrudnienia | 18 miesięcy w ciągu kolejnych 36 miesięcy | Brak regulacji |
Wynagrodzenie za pracę | Tożsame z wynagrodzeniem pracowników etatowych pracodawcy użytkownika | Ustala wykonawca usługi |
Kierownictwo | Pracownik tymczasowy świadczy pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika | Outsourcer zatrudnia pracowników i sprawuje nad nimi nadzór |
W przypadku outsourcingu nadzór nad efektywnością i jakością realizacji sprawuje outsourcer. To on kieruje pracą ludzi, reguluje czas pracy i zapewnia zasoby ludzkie konieczne do realizacji projektu. Podejmując decyzję o współpracy w ramach umowy outsourcingu klient zyskuje pewność, że usługa zostanie wykonana zgodnie z harmonogramem i na oczekiwanym poziomie. Leży to w interesie realizującego zlecenie, który rozliczany jest za efekty wykonanej pracy. Warto jednak pamiętać, że nie w każdych warunkach zawarcie umowy outsourcingowej jest możliwe.
Decydując się na skorzystanie z usługi pracy tymczasowej czy outsourcingu pracowniczego warto skupić się na wyborze rzetelnego partnera biznesowego. Dzięki temu zyskamy nie tylko bezpieczeństwo prawne, ale także dostęp do wiedzy i know-how opartego na doświadczeniu. Z pewnością przyczyni się do sukcesu projektu i wzrostu efektywności prowadzonych procesów.