Wyobraź sobie idealnego pracownika. Przypisujesz mu tylko konkretną wiedzę i kwalifikacje czy może pomyślałeś także o cechach osobowości, umiejętnościach interpersonalnych i osobistych? To właśnie nazywamy kompetencjami miękkimi – wskaźnikami mającymi obecnie ogromne znaczenie na rynku pracy. Dzieje się tak, ponieważ mają one wpływ na sprawne i efektywne funkcjonowanie pracownika w miejscu zatrudnienia. Przyjrzyjmy się zatem bliżej ich znaczeniu i sposobom weryfikacji.
Czym są kompetencje miękkie?
Kompetencje miękkie są wszystkimi cechami i umiejętnościami mającymi wpływ na zachowanie człowieka. W miejscu zatrudnienia szczególnie ważne są kontakty z innymi, odporność na stres, organizacja pracy oraz nastawienie. Na każdym stanowisku pożądany jest inny zestaw cech. Przykłady kompetencji miękkich to m.in.: umiejętność pracy pod presją czasu, asertywność, komunikatywność, pozytywne usposobienie czy wydajne zarządzanie czasem.
Właściwością, która odróżnia kompetencje miękkie od twardych, jest to, że ich ocena jest subiektywna, dlatego dużo trudniej jest je zweryfikować. Możemy przecież w prosty sposób sprawdzić, czy kandydat posiada specjalistyczną wiedzę lub umie się posługiwać językiem obcym. W przypadku kompetencji miękkich nie jest to tak oczywiste.
Metody weryfikacji
- Testy – mogą zawierać hipotetyczne sytuacje i zestaw odpowiedzi do wyboru lub polecenie oceny kompatybilności danego stwierdzenia z badanym, który przyznaje określoną ilość punktów w zależności od stopnia dopasowania do swojej osobowości.
- Metoda 360 stopni – w ocenie bierze udział nie tylko osoba badana, ale także przełożony, podwładni i współpracownicy. Oceniają oni w jakim stopniu badana osoba wykazuje konkretne zachowania dotyczące określonych kompetencji miękkich. Efektem badania jest powstanie raportu z oceną oraz rekomendacjami dotyczącymi dalszego rozwoju.
- Centrum Oceny Kompetencji – kilkugodzinne spotkania, podczas których odpowiednio przeszkolone osoby obserwują zespół pracowników w trakcie wykonywania przydzielonych zadań odnoszących się do codziennych obowiązków i wyzwań. Efektem obserwacji komunikacji i zachowania badanych jest bardzo szczegółowy raport.
- Wywiad kompetencyjny – doświadczony rekruter może zweryfikować kompetencje pracownika przez dobór odpowiednich pytań i ich analizę.
Badanie kompetencji miękkich – pytania
Zbadanie kompetencji miękkich wymaga zadania niestandardowych pytań, które bywają postrzegane jako kuriozalne przez osoby badane. Przyjrzyjmy się zatem kilku przykładowym pytaniom i zastanówmy się, jaki jest ich cel.
- Jak wyobrażasz sobie idealne miejsce pracy? – sprawdza dostosowanie pracownika do kultury organizacyjnej firmy i jego priorytety dotyczące miejsca pracy
- Z czego jesteś dumny? – daje możliwość zdobycia wiedzy o osiągnięciach i weryfikuje umiejętność ich właściwej oceny
- Opowiedz o ostatnio przeczytanej książce, która zrobiła na Tobie wrażenie – bada swobodę wypowiedzi i komunikacji
- Podaj przykład sytuacji, w której odniosłeś porażkę i opisz, jak sobie z tym poradziłeś – daje pogląd na umiejętność krytycznego myślenia i radzenia sobie w stresujących sytuacjach
- Podaj przykład sytuacji, w której nie zgadzałeś się ze swoim przełożonym i opisz jakich argumentów użyłeś – testuje umiejętności komunikacyjne oraz możliwość przejęcia inicjatywy
Znaczenie miękkich umiejętności u pracowników
Kompetencje miękkie często są bagatelizowane przez kandydatów i jest to duży błąd. Dużo łatwiej przecież jest nauczyć się obsługi programu komputerowego, języka czy zdobyć pożądane na danym stanowisku certyfikaty niż wykształcić w sobie odpowiednie usposobienie, umiejętność komunikacji lub odporność na stres. Kompetencje miękkie mają szczególne znaczenie w przypadku pracowników na stanowiskach kierowniczych lub specjalistycznych. To właśnie one sprawiają, że pracownik dobrze odnajduje się w pracy, a co za tym idzie, efektywnie wypełnia obowiązki i pasuje do kultury organizacyjnej firmy. W ofercie AB OVO Solutions można skorzystać z wiedzy doświadczonych rekruterów, którzy pomogą Ci znaleźć kompetentnych specjalistów lub wesprą dział HR w przeprowadzeniu oceny pracowników.
Każde miejsce pracy wymaga określonych cech pracowników do uzyskania wysokiej wydajności i dobrej atmosfery. Nawet najbardziej zaawansowane kwalifikacje nie wystarczą, aby to uzyskać, dlatego tak ważne jest odpowiednie zbadanie wszystkich kompetencji pracownika.